حمایت از ما !
پشتیبانی فقط از طریق تلگرام

اطلاعات مفیدی درباره موتورهای جست و جو + شیوه ساز و کار و درآمد

موتورهای جست و جو یا Search engines نرم افزارهایی تحت وب هستند که دیتاهای بزرگی از اطلاعات دارند و با هر بار جست و جوی ما، در دیتابیس عظیم خود می گردند و بهترین نتایج را به ما ارائه می کنند. تاریخچه موتورهای جست و جو به همان سال هایی می گردد که اینترنت و سایت های اینترنتی فراگیر شده بودند. در حال حاضر موتور جستجوی بی رقیب در دنیا گوگل است. اما در آن اوایلی که موتورهای جستجو ساخته شدند گوگلی وجود نداشت و سرچ اینجین های دیگری حکمرانی می کردند.

اوج پیشرفت موتورهای جست و جو در دهه ۹۰ میلادی بود و گوگل هم در سال ۱۹۹۸ توسط لری پیج و سرگئی برین ساخته شد. تا به حال این سوال در ذهنتان به وجود آمده است که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ در ادامه می خواهیم بیشتر به موتورهای جست و جو بپردازیم که ساز و کار آن ها چگونه است.


حمایت مالی


 

ساز و کار موتورهای جست و جو

اولین موردی که باید به آن بپردازیم این است که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند؟ ممکن است بسیاری از مردم بدانند که موتورهای جستجو چیست اما ساز و کار موتورهای جست و جو به چه شکل است؟

اما قبل از پرداختن به ساز و کار موتورهای جستجو لازم است این مورد خاص را نیز توضیح دهم تا ابهاماتی را رفع کنم. سایت و صفحه اینترنتی دو چیز مجزا هستند و گاهی اوقات مشاهده می‌کنم که این دو مورد باهم اشتباه گرفته می‌شوند. البته خیلی موضوع مهمی نیست.

چون موضوعی تقریباً تخصصی است و یک موضوع تخصصی برای عامه افراد مهم نیست اما چون در ادامه این مقاله از واژه صفحات اینترنتی زیاد استفاده می‌کنم و احتمال می‌دهم که ممکن است دوستی سایت و صفحه اینترنتی را با هم اشتباه بگیرد یا تفاوتشان را نداند یا هر موضوع دیگر، تفاوت سایت و صفحه اینترنتی را برایتان توضیح می‌دهم.

سایت مجموعه‌ ای از صفحات وب است و صفحه اینترنتی یا صفحه وب، جز کوچکی از سایت است. برای مثال ممکن است سایتی با آدرس example.com وجود داشته باشد که ۳۰۰ صفحه اینترنتی داشته باشد.

فعالیت موتورهای جست و جو به سه بخش اصلی تقسیم می شود.

۱- Crawling یا خزیدن

اولین کاری که باید موتورهای جست و جو انجام بدهند این است که صفحات وب تازه متولد شده را بخزند. موتورهای جستجو نرم افزارهایی دارند که توسط برنامه نویس های حرفه ای طراحی شده اند. به این نرم افزارها خزنده می گویند و شامل دو گروه Carwlers – خزنده ها و Spiders – عنکبوت ها هستند.

وظیفه این برنامه ها این است که هر چیزی که به وب اضافه می شود را بخزند. مهم نیست که مورد اضافه شده متن باشد، یک صفحه از سایت باشد، کدهای برنامه نویسی باشد، عکس یا ویدئو باشد یا هر چیز دیگر. حدودا ۶۰ تریلیون صفحه مجزا در وب وجود دارد که خزنده ها آن را می خزند و به سراغ مرحله بعد می روند.

ملاک خزیدن محتواهای جدید URL است. URL مخفف Uniform Resource Locator به معنای تعیین محل منابع است. URL در واقع همان آدرس صفحات است که وقتی یک صفحه اینترنتی را باز می‌کنیم در بالای نوار مرورگر نمایش داده می‌شود. ایده URL و طریقه استفاده از آن را برای اولین بار “تیم برنرز لی” ارائه کرد و گسترش استفاده از آن موفقیت‌آمیز بود.

URL همان متنی است که به هنگام جستجو، بالای نوار مرورگرتان ظاهر می‌شود. البته به‌ احتمال‌ زیاد خیلی از شما دوستان می‌دانید که URL چیست، اما لازم دانستم که در مورد آن توضیحات بیشتری ارائه کنم. موتورهای جستجوگر پس از خزیدن URLها و ذخیره آن‌ ها، آن‌ ها را فهرست می‌کنند و وقتی‌ که کاربران جستجویی را انجام می‌دهند، در کسری از ثانیه در URLهای ذخیره‌ شده جستجو می‌کنند و مرتبط‌ ترین محتواهای مربوط به جستجوی کاربر را به او نمایش می‌دهند که البته در مورد فرایند نمایش بهترین نتایج به کاربران، در ادامه صحبت می‌کنم؟ می‌نویسم 🙂

البته صاحبان سایت ها می‌توانند با اعمال تنظیماتی به خزنده‌ها دستور بدهند که محتوای سایت آن‌ها را نخزند. به‌ جز این، خزنده‌ها یک کار مهم دیگر هم دارند. اینکه مدام صفحات خزیده شده را دوباره بخزند تا اگر محتوای جدیدی به آن اضافه‌شده باشد آن را کشف کنند یا اگر محتوایی حذف شده، آن را حذف کنند.

اگر این اتفاق (یعنی خزش آپدیت های جدید) رخ ندهد چه اتفاقی می افتد؟

اگر خزش آپدیت های جدید رخ ندهد چه اتفاق بدی رخ می دهد؟

  • محتواهای جدید در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود و کاربران نمی توانند به صفحات جدید دسترسی پیدا کنند و در نتیجه هم صاحبان سایت ها ضرر می کنند و هم کاربران. به اینصورت که کاربران نمی توانند محصولات جدید فروشگاه های اینترنتی را ببینند یا به جای دیدن محصولات جدید، محصولات قدیمی را می بینند. برای اینکه موضوع برایتان ملموس شود یک مثال می‌زنم. یک فروشگاه اینترنتی را فرض کنید. این فروشگاه اینترنتی مدام محصولات جدیدی را موجود می‌کند و در نتیجه لازم است تا خزنده‌ ها آن را دوباره بخزند تا از محتوای صفحات محصولات جدید مطلع شوند. در روی دیگر، ممکن است کالاهایی در این فروشگاه حذف‌ شده باشد و باید آن‌ها را نیز از فهرست خزش‌های خود پاک کنند.
  • کاربران نمی‌توانند به محتواهای جدید، محصولات و خدمات جدید و بیشتر، مطالب علمی بیشتر و هر نوع محتوای مفید جدیدتر و بیشتر از قبل دسترسی پیدا کنند و درنتیجه دچار ضررهای فراوانی می‌شوند که اگر بخواهیم در مورد همه اش توضیح دهیم هم مقاله بیش از حد طولانی می شود و هم حوصله مان سر می رود. پس‌ از آنکه Crawlers محتواهای وب را خزیدند، مجموعه‌ای عظیم از URLها را ذخیره کرده و در اختیار خود دارند. سپس به سراغ مرحله بعدی یعنی Indexing می‌روند.
  معرفی رسمی iOS 15 توسط اپل همراه با ویژگی های جدید

۲- Indexing یا فهرست کردن

ایندکسینگ به سیستمی می گویند که urlهای دریافتی را فهرست می کند. مرحله بعدی پروسه، Indexing است. Indexing به معنای فهرست کردن است و در این مرحله، موتورهای جستجو محتواهایی را قبلاً با توسط خزنده‌ ها، اصطلاحاً خزیده یا کشف کرده‌اند، فهرست و دسته‌ بندی می‌کنند.

یعنی مواردی چون زبان محتوا، فرمت محتوا، تاریخ محتوا، حجم محتوا، سرعت محتوا و از همه مهم‌ تر حوزه محتوا و صدها فاکتور دیگر را بررسی می‌کنند. حوزه محتوا یعنی اینکه محتوای منتشرشده در چه حوزه‌ای است؟ پزشکی، موسیقی، بازاریابی یا هر چیز دیگر. پس از فهرست بندی محتوا همه‌چیز آماده نمایش بهترین نتایج به کاربران است.

نتایج یا (Results)

پس از آنکه موتورهای جستجو با استفاده از خزنده‌ها مجموعه عظیمی از محتواهای مختلف را کشف کرده و با استفاده از فرایند فهرست کردن آن‌ها را دسته‌ بندی کردند، همه‌ چیز آماده نمایش بهترین و مطلوب‌ ترین نتایج به جستجوی کاربران است. در ادامه قصد دارم در مورد فرایند نمایش بهترین نتایج به کاربران توضیح دهم.

طریق نمایش بهترین نتایج به کاربران

پس‌ از آنکه محتواهای زیادی کشف و فهرست بندی شدند، همه‌چیز آماده نمایش به جستجوی کاربران است. فرایند نمایش نتایج به این شکل است:

جستجوی کاربر: کاربر از طریق باکس جستجو، چیزی را که می‌خواهد، جستجو می‌کند.

موتورهای جست و جو

موتورهای جستجو در مدت‌ زمانی بسیار کوتاه (کمتر از ۱ ثانیه) سعی می‌کنند تا با بررسی صفحات خزیده شده و ذخیره‌ شده، مرتبط‌ ترین محتواهای مربوط به جستجوی کاربر را بازیابی کرده و به وی نمایش دهند. این محتواها در چند بخش همه (که شامل وب‌سایت‌ها، ویدئوها، فایل های مختلف و…)، ویدئوها، عکس‌ها، اخبار، نقشه و موارد دیگر تقسیم می‌شود.

سرعت در موتورهای جست و جو خیلی مهم است

سرعت در موتورهای جستجو خیلی مهم است به این دلیل که کاربران وب و اینترنت بسیار تنبل و بی‌ حوصله هستند. برای مثال به خودمان برمی گردیم 🙂 ما اگر بخواهیم که یک کفش را به صورت سنتی از بازار تهیه کنیم باید حداقل ۴،۵ مغازه را بگردیم، کفش‌ ها را بررسی کنیم و در نهایت بهترین مورد را خریداری کنیم. اما اگر بخواهیم یک کفش را از طریق اینترنت بخریم چقدر صبر می‌ کنیم؟ اگر ۵ ثانیه هم سایت دیر باز شود کلافه می‌ شویم.

اگر برای ۵ ثانیه عکس‌ ها خوب باز نشوند از این دیر باز شدن عکس ها عصبانی می شویم. اگر به رفتارهایمان در هنگام استفاده از اینترنت فکر کنیم، می‌بینیم که ما در زمان استفاده از اینترنت و وبگردی بسیار کم‌ حوصله هستیم و به‌ قول‌ معروف می‌خواهیم که سریع کارمان راه بیافتد. پس‌ سرعت در اینترنت خیلی مهم است و موتورهای جستجو نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

از این‌ رو سرعت برای موتورهای جستجو اهمیت بسیار بالایی دارد که اگر نتایج چند ثانیه دیرتر بارگیری شوند، ما حوصله‌ مان سر می‌رود و از موتور جستجو خارج می‌شویم و این کاملا به ضرر آن هاست. چرا؟ در پاراگراف بعدی توضیح می‌دهم.

عمده درآمد موتورهای جستجو از تبلیغاتی است که نمایش می‌ دهند. هر چقدر تعداد کاربران موتورهای جستجو بیشتر باشد، درآمد آن‌ها نیز افزایش پیدا می‌ کند و اگر به هر دلیلی (مانند کندی سرعت در بارگیری نتایج) کاربران از یک موتور جستجو، خارج شوند درآمد آن کاهش پیدا می‌ کند. پس آن‌ها تا جایی که می‌ توانند سعی می‌ کنند که کاربران را راضی نگهدارند تا در نتیجه درآمد خودشان افزایش پیدا کند.

البته قبل از اینکه به سراغ ادامه مطلب بروم، باید بگویم منظور کلی من از موتورهای جست و جو، تمامی آن هاست اما با توجه به اینکه موتور جستجوی گوگل درصد بسیار بالایی از حجم جستجوها را در جهان و ایران به خود اختصاص داده، بیشتر صحبت‌ ها و مثال‌ های من در مورد گوگل بوده است. البته ممکن است که سایر موتورهای جستجو مانند یاهو، آمازون یا هر موتور جستجوی دیگر، در ساز و کار جمع‌ آوری اطلاعات و نمایش نتایج به کاربران مقداری تفاوت داشته باشند، اما شمای کلی همه موتورهای جستجو، همانی است که توضیح دادیم.

کماینکه بسیاری از موتورهای جستجو در شیوه‌های جمع‌ آوری اطلاعات و نمایش آن‌ ها به کاربران کاملاً همانندسازی شده از روی موتور جستجوی گوگل است. البته خوب است این را بدانید که گوگل اولین موتور جستجوی جهان نبود، اما در حال حاضر بهترین شده و تبدیل به یک بنگاه اقتصادی بسیار بزرگ گشته و افراد بزرگی که در کسب‌ و کار دستی بر آتش دارند، مانند جف‌ بزوس اعلام کرده‌اند که از این غول اینترنتی می ترسند.

بزرگ ترین موتورهای جست و جو

بزرگ ترین موتورهای جست و جو چه هستند؟ در این بخش می خواهیم اطلاعاتی جالب از موتورهای جست و جو به دست آوریم.

خیلی از ما وقتی که می خواهیم کاری انجام دهیم به گوگل سر می زنیم یا تمامی مباحث آموزش سئو در مورد بهینه سازی سایت برای گوگل است. البته گوگل تعداد بسیار بالایی از جستجوها را به خود اختصاص داده اما سایر موتورهای جست و جو هم می توانند خوب باشند. هر چند در ایران تعداد بسیار کمتری از سطح جهانی از سایر موتورهای جست و جو به غیر از گوگل صحبت می کنند یعنی اگر محبوبیت گوگل در سطح جهان ۷۰% باشد (۷۰% از بازار جست و جو دست گوگل باشد) در ایران این میزان به راحتی ۹۰% یا حتی بیشتر است.

اما موتورهای جست و جوی دیگر دو ویژگی مهم دارند.

  • می توانید در سئو بر روی آن ها حساب باز کنید. افراد و کسب و کارهای خیلی زیادی می خواهند در گوگل رتبه بگیرند اما تعداد خیلی کمتری به دنبال این هستند که سایت خود را مثلا برای بینگ بهینه کنند و این یک بازار خوب و خلوت برای شما محسوب می شود که نباید از خیرش گذشت. همانطور که گفتیم تعداد بسیار بالایی از مردم ایران از گوگل استفاده می کنند اما بهینه سازی برای سایر موتورهای جست و جو هم یک فرصت و یک کانال بازاریابی است و به قول یکی از بازاریاب های معروف جهان، ممکن است یک مشتری باشد که به اندازه همه مشتری هایی که تا الآن داشته اید به شما سود برساند و ممکن است آن مشتری در یک موتور جست و جوی دیگر باشد. البته احتمالش بالا نیست اما مهم به نظر می رسد و درست است که محبوبیت سایر موتورهای جستجو در ایران کمرنگ است اما اگر می خواهید بر روی سئو انگلیسی کار کنید جامعه نسبتا بزرگی در سایر جستجوگرها سیر می کنند که بهتر است روی آن ها حساب کنید.
  • به این علت که موتورهای جست و جو با هم تفاوت هایی دارند بهتر است که اگر به دنبال تحقیق موضوعی خاص هستید از آن ها نیز استفاده کنید، چون نوع نمایش سایت ها با هم متفاوت است و ممکن است که به منابع تحقیقاتی دیگری نیز دست پیدا کنید که در گوگل ندیده اید.
  چگونه با فتوشاپ رنگ اجسام را تغییر دهیم؟

بزرگ ترین موتورهای جست و جو در دنیا

 

موتورهای جست و جو

۱- گوگل: گوگل بیش از ۷۰% جست و جوی جهانی را به خود اختصاص داده و به علاوه بیش از ۸۰% سرچ موبایل را نیز در دست دارد. همه اینها باعث می شود که گوگل محبوب ترین گزینه این لیست باشد اما همانگونه که گفتیم رقابت در گوگل بسیار سخت است و آنقدر هم انتخاب وجود دارد که اگر سایت شما را نپسندند به سراغ یک سایت دیگر بروند. البته این جستجوگر آنقدر ترافیک دارد که می ارزد تا برایش تلاش کنیم.

۲- بینگ: بینگ موتور جست و جوی شرکت مایکروسافت است و با اختصاص ۳۳% سرچ فقط در ایالات متحده، بزرگ ترین رقیب گوگل به شمار می رود. شمای کلی بینگ بسیار شبیه به گوگل است و نتایج هم گاها به گوگل نزدیک هستند.

۳٫ یاهو: یاهو جزء اولین موتورهای جست و جو بود. اما با اشتباهاتی که انجام داد موجب شد که افول کند. هرچند اکنون هم فعالیت هایی انجام می دهد اما می توانست بسیار بزرگ تر از این باشد. داستان از این قرار است که یاهو بارها می خواست گوگل را بخرد اما قیمت پیشنهادی صاحبان آن را قبول نمی کرد و از خرید سر باز می رد و در نهایت هم آن را نخرید. سپس قرار شد که شرکت یاهو به فروش برسد و رقم بالایی پیشنهاد شد اما مدیران آن قبول نکردند اما چند سال بعد آن را به قیمتی خیلی ارزان تر فروختند.

یاهو بهترین موتور و زیباترین موتور جستجو نیست با این حال توانسته که با کمی بیش از ۳ درصد از سهم بازار جهانی، ابزاری کاربردی برای کسب و کارهای اینترنتی باشد. یاهو توسط بینگ پشتیبانی می شود و بنابراین نتایج بینگ و یاهو خیلی به هم نزدیک هستند. این موتور جست و جوی مهم بیش از ۶۰۰ میلیون کاربر ماهانه گوشی هوشمنند و بیش از یک میلیارد کاربر کلی دارد.

 

۴- بایدو: بایدو یک موتور جست و جوی چینی است که با اختصاص بیش از ۷۵% جستجوها بزرگترین موتور جست و جوی چین هم به شمار می رود. این موتور جست و جو مثل سایر جستجوگرها عمل می کند و زبان چینی ماندارین را در خود گنجاندوه است. همچنین این موتور جست و جو اعلام کرده که قصد دارد قوی تر شود و امکانات بیشتری را اضافه نماید. بهینه سازی سایت برای موتور جست و جوی بایدو یک مزیت مهم دارد و مزیت این است که اگر کسب و کار شما به بازار چین مرتبط است می توانید کاربران زیادی را جذب کنید. وقتی می گوییم کاربران زیاد، منظور بازار چندصد میلیونی چین است. البته سانسور در این سرچ اینجین بالاست و اگر به دنبال خبرها و مطالب آزاد هستید، این موتور جست و جو مورد مناسبی نیست.

درآمد موتورهای جستجو

موتورهای جست و جو درآمد بسیار زیادی از روش های مختلف کسب می کنند که میزان آن به میلیاردها دلار در چندماه می رسد. گوگل در سه ماهه گذشته بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمد داشته و درآمد بینگ نیز با رشد همراه بوده و به بیش از ۲٫۵ میلیارد دلار در سه ماهه گدشته رسیده است. درآمد یاهو نیز حدود ۱ میلیارد و ۳۳۰ میلیون البته از تمامی سرویس هایش بوده است. منظور از تمامی سرویس ها این است که در کنار سایر موتور جستجویی که دارد از سرویس های دیگری مانند ایمیل، تبلیغات، خدمات خرده به کسب و کارها و دیگر موارد نیز درآمد کسب کرده و مقدار اعلام شده خالص نیست. درباره جستجوگر بایدو هم باید بگوییم که این شرکت درآمدی بیش از ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کسب کرده است.

نتیجه گیری و پایان

در این مقاله سعی داشتیم تا شما را با ساز و کار گوگل و سایر سرچ اینجین ها آشنا کنیم و در ادامه نیز موتورهای جستجوی برتر معرفی شدند. اگر چیزی برای گفتن دارید حتما برای ما در همین صفحه کامنت بگذارید. هرچند که گوگل یکه تاز بازار موتورهای جست و جو است اما نباید از فرصت هایی که در سایر موتورهای جستجو قرار گرفته غافل شویم.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: میانگین: ]
ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *