فاوآیکون چیست؟ معرفی ۸ مدل فاوآیکون خلاقانه
به کلی فاوآیکون ها، آیکون های گرافیکی کوچکی هستن که در کنار عنوان سایت ها تو مرورگرا دیده میشن .
تو این مقاله به معرفی ۸ مدل از این آیکن های گرافیکی جذاب میپردازیم
با پلاسما وب همراه باشید !
یک عکس ارزش هزارتا کلمه رو داره ، حتی اگر اون تصویر یک فاوآیکون (favicon) 16×۱۶ پیکسل باشه.
فاویکونها علاوه به اینکه زیبایی خاصی به سایت میدن بیشتر برای برندسازی یک شرکت در یک مرورگر وب استفاده میشن و به کاربران کمک میکنن تا سریعتر برگههای باز مرورگر خود را دنبال کنن .
فاوآیکون چیست؟
فاوآیکون (favicon) مخفف کلمه Favorites Icon هست و تشخیص تب های مختلف در مرورگر را آسان می کنه.
وجود favicon ها برای شناخته شدن یک برند یا سایت ضروری هستن. اگر برند شما رشد کنه، فاویکون شما حتی بیشتر از لوگوی شما قابل تشخیصه .
favicon ها برای بهینه سازی و نمایه سازی موتورهای جستجو (SEO) هم مهم هستن و به معتبرتر شدن وب سایت کمک می کنند، تجربه کاربری (UX) رو بالا میبره و اعتماد کاربران سایت رو افزایش می ده در نتیجه می تونه تأثیر مثبتی بر سئو وب سایت ها داشته باشه !
فاویکونها معمولاً در اندازههای خاص و به شکل مربع هستند و گاهی نسخه کوچک شده لوگوی اصلی شرکت ها هستند.
رایج ترین اندازه های فاویکون عبارتند از:۱۶×۱۶
۳۲×۳۲
۴۸×۴۸
۶۴×۶۴
۱۲۸×۱۲۸
طراحی فاوآیکون
به طور کلی استفاده از طرحهای پیچیده معمولاً جالب نیست، چون جزئیات از بین می روند و بصورت یک لکه دیده میشن. فاویکون ها باید قابل تشخیص و ساده باشند. اشکال هندسی و تایپوگرافی های ساده بهترین کارایی را برای نمایش دارند.
برخی از لوگوها میتونن بدون تغییر زیاد تبدیل به فاویکون بشن.
برای مثال، شرکت هایی مثل شرکت محبوب جهانی، استارباکس، میتونه به راحتی از لوگوی پری دریایی خودش به عنوان فاویکون استفاده کنه که موجب شناخت برند اونا میشه :
چند نمونه از فاوآیکون های خلاقانه :
در طراحی فاوآیکن ها علاوه بر طراحی، چالش اندازه هم وجود داره. با این حال ما هنوز شاهد فایوآیکن های خلاقانه بعضی از شرکتها هستیم که تونستن تصایر گرافیک کوچک و جالبی ایجاد کنند. در ادامه چند نمونه از آن ها را می بینیم.
Youtube
فاوآیکون یوتیوب نمونه ای از طراحی خلاقانه و ساده است.
با علامت “play” هر کسی که favicon یوتیوب را ببیند فوراً متوجه می شود که این صفحه وب حاوی موسیقی، ویدیو و سایر رسانه های قابل پخش است. فاویکون نیز بسته به وضعیت فعلی ویدیو تغییر می کند. هنگامی که ویدیو اجرا می شود، یک نماد بلندگو را نشان می دهد.
Sitepoint
نمونه دیگری از فاویکون های خلاقانه، SitePoint است. فاویکون آن از یک S با دو براکت زاویه دار تشکیل شده است، در واقع کاراکتری که معمولاً در توسعه وب و زبان های برنامه نویسی استفاده می شود را بکار برده است.
Trello
خلاقیت فاویکون Trello در این است که رنگ پسزمینه فعلی سایت خود را نشان میدهد و در بوردهای مختلف آن، فایوکن به رنگ پس زمینه آن بورد دیده می شد.
Mixcloud
فایوآیکن Mixcloud بصورت “M” اولین حرف وبسایت دیده می شود. Mixcloud به صورت پویا فاویکون را بهروزرسانی میکند تا نشان دهد که آیا آهنگ در حال پخش یا توقف است.
Google Calendar
یک رویکرد مفیدتر برای فاویکون های تعاملی استفاده از فاویکون های پویا است. Gmail در حال حاضر تعداد ایمیل های خوانده نشده را در فضای فاویکون نشان می دهد و هر زمان که ایمیل جدیدی دریافت می کنید به صورت پویا به روز می شود. فاویکون Google Calendar تاریخ جاری و بهروزرسانیهای روزانه را نشان میدهد.
Flickr
فلیکر هنگام آپلود عکس، نشانگر فاویکون زنده را نمایش می دهد و میزان پیشرفت آپلود را به شما نشان می دهد.
پلاسما وب
سایت پلاسما وب با الهام از آیکن تاج به نشانه برتری از سایت وبسایت ها اشاره دارد
۸٫ دیجی کالا
دیجی کالا یکی از معروف ترین فروشگاه های اینترنتی است که فایوآیکن آن به شناخت برند آن کمک می کند. فایوآیکن دیجی کالا به رنگ قرمز لوگو دیجی کالا و بصورت یک لبخند است و رضایت از خرید را برای بیننده تداعی می کند.
کاربران favicon ها را به خاطر میسپارند و در سربرگ مرورگر ها، سایت ها را سریعتر پیدا میکنند. فاویکون ها به ثبات کلی برند می افزایند و نداشتن آن ممکن است برند را غیرحرفه ای نشان دهد.
چند نمونه از فاوآیکون های خلاقانه را نام بردیم. کدام فایوآیکن برای شما جالب بوده است؟
در دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.